Senyum Simpul :)

My photo
Taiping, Perak, Malaysia
Kadang-kadang moody, kadang-kadang happy. Banyak cakap, takut orang tak suka. Banyak ketawa, takut kata gila. Kurang makan, takut kata kurang siuman. Hidup bagus-bagus, kawin laki kaya. Mak suka, keluarga bahagia. Tak cukup duit, mintak sama laki. Tak cukup kasih sayang, pergi mati :D

Search This Blog

10 January 2011

bertenang diam dan sabar

Things have been really upside down now, everything is a mess.. I have been keeping silence and it surely are not enough. Lackings have made me a person who have never success in defending myself :(

Things happen for reason and sampai sekarang aku xdpt figure out apa hikmah sebalik semua ni. I had a dream and it is a bad one. :(

For this time, aku cuma harap aku ada kat rumah Taiping, peluk mak. :(( Mak tak perlu dengar keluh kesah aku cuma aku nak balik peluk mak.. Satu perasaan yang aku takkan dapat rasa dengan orang lain. Tanpa suara aku mak boleh tahu. Tanpa suara aku mak boleh faham. Tanpa tangisan aku mak boleh baca.

Sampai sekarang aku ingat, ada seorang pakcik ni cakap..Kita kena hidup untuk orang lain. hidup untuk orang lain buat kita lebih bersyukur dengan apa yang kita ada, apa yg kita dapat. Hidup untuk orang lain buat kita fikir tentang realiti hidup yang bukan semua orang faham.

Dalam hidup, kita kena ada seseorang yang penting. Seseorang bukan seorang. Aku paling tak tahan bila cakap pasal mak sebab aku ada dia ja. Cuba dalam hidup ni korang dengan diri korang ja. Korang rasa korang boleh hidup tak? Dalam hidup ni tak guna tagih simpati sebab orang lain pun ada banyak benda yg diorang nak fikir.

Along pernah cakap, kita nak didik otak senang. Sebab kita yang control dia. Baca hafal. Kita nak didik hati ni susah sangat. Sebab hati ada jiwa. Nilah yang aku tengah buat. Aku cuba didik hati aku sabar. Simpan. Pujuk hati supaya sentiasa neutral. Jangan selalu atau cepat marah. takda sapa dalam dunia ni yang suka dengar orang membebel. takda sapa dalam dunia ni yang keje dia nak marah je.

Kita dalam dunia ni sebab tu la xsempurna. Cuba setiap kali kita marah, kita fikir. Orang sekarang banyak kes bunuh sebab masa marah dia tak fikir, tak ingat Allah.. Setiap kali marah tu, aku cuba diam diri. Sebab kalau kita marah, otak kita xjalan. Nafsu kita jadi raja. Lagi satu, kita ni manusia kalau keje cari kesalahan orang..Sumpah! Sampai kiamat tak habis sebab kita asyik tuding jari dekat orang. Cuba tuding jari kat hidung sndiri. Tak cukup 500 jilid . Samalah kalau kita cuba senaraikan kebaikan dan keburukan kita dalam 1 kertas. Kelemahan kita boleh tulis tak payah fikir. Tapi kebaikan kita? Boleh kira tak payah guna jari pun.


p/s: Awak, kalau boleh dibilang dengan jari, kiralah garis-garis halus di jari untuk menggantikan kelemahan dan kebaikan diri,

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...